Win 2 x 2 kaartjes voor WaW ! {We are Woman}

We hebben plaatsen voor de nieuwe show van choreograaf Thierry Smits: WaW! {We are Woman} in het Varia-theater (12 en 13 juni).
Open uw iGOTO-app snel en voer de wedstrijd in!

Van de voetbalgarage tot de heksenabbat, van de uniforme koepel tot de ongebreidelde diversiteit, een speelse en bevrijdende reis, waarbij een groep mannen, eerst omringd door de clichés van mannelijkheid, de ontsnappingsroute vinden op zoek naar een vrouw. De denkers van de ’theorie van het geslacht’ die tegenwoordig zoveel verzet uitlokken onder traditionalisten en reactionairen, hebben ons idee van de mens grondig veranderd. We zijn niet langer vrouw, niet langer man, op dezelfde manier. En we hebben geleerd dat er veel nuances en mogelijkheden tussenin zitten.

De nieuwe creatie van Thierry Smits wil dit nummer verkennen met dezelfde 11 dansers die Anima Ardens hebben gemaakt. Aanvankelijk gestandaardiseerd op de meest karikaturale manier over mannelijkheid – voetbal – worden ze geleidelijk ontdaan van gebaren en parafernalia van mannelijkheid om een ​​”betoverende vrouw” te verkennen. Het is geen kwestie van spelen met de kneepjes van de travestie, maar van iedereen om zijn vrouw te vinden, zoals ze zeggen om zijn clown te vinden: zijn vrouwelijke dubbel uitvinden. En om specifieker, in het vrouwelijke, het transgressieve beeld van de heks te onderzoeken (deze fantasie, uitgevonden aan het begin van het kapitalisme, om vrouwen in slavernij te reduceren). In een beweging die de scène transformeert – van het prozaïsche naar het ritueel, van de kleedkamer naar de totem – maar ook de modaliteiten van het lichaam.

Omdat het naar het vrouwelijke toe gaat, is het ook om naar de zorg, de zorg van de ander, de zorgzaamheid te gaan, zonder neerbuigend te worden. Het is voor een mannelijke danser om een ​​denkbeeldig lichaam te creëren: met andere heupen en andere heupen, verstoken van uitwendige genitale apparaten, menstruerend, waarschijnlijk zwanger, om borstvoeding te geven … Het is, in termen van mobiliteit, zijn toon te vinden en uithoudingsvermogen op andere plaatsen. Het werkt de kracht voor het versleten, het achterlaten om weggedragen te worden. En als we moeten aannemen wat de clichés interesseren: het is, door van het zogenaamde geslacht over te gaan naar het zogenaamde mooie, een ideaal van macht te laten om naar een esthetische waarde te gaan, de oorlog te weigeren voor hem de voorkeur kunst.